Ute efter ett särskilt inlägg?

Kritisera ständigt media.

måndag 19 oktober 2009

Statistikinformation

"När det skrivs om invandring och integration är urvalet av nyheter skevt och ibland förekommer rena felaktigheter. Media älskar sensationsjournalistik och det är mycket intressantare att skriva om några stenkastande ungdomar i Rosengård eller arbetslösheten i Herrgården än att skriva om den stora majoritet som går till jobbet varje dag, lever laglydigt och betalar skatt. Ofta finner man inte eländet i Rosengård vara tillräckligt stort utan använder en ännu mindre del, till exempel Herrgården, för att illustrera hur invandrare i allmänhet lever.

Mer rättvist skulle vara att säga att de flesta invandrare i arbetsför ålder arbetar. I själva verket arbetar lika stor andel invandrare som infödda räknat på alla åldrar. Det skulle också framgå att utrikes födda hushåll betalar mer till samhället än de får tillbaka i form av bidrag."

Lars Persson, redaktör på en känd tidning i Sverige.


70% av alla våldtäkter i Sverige begås inom hemmets fyra väggar och 80% av alla våldtäktsmän har svensk bakgrund enligt en kvinna som jobbade med forskning inom Polisen som jag var på en föreläsning med när jag pluggade sociologi.


För övrigt vill jag upplysa er om att medierna i Sverige använder sig av BRÅ-statistik när de pratar om brott som har begåtts i Sverige, och BRÅ-statistiken baserar sig på antalet anmälda brott i Sverige. Om jag anmäler en killpolare för våldtäkt även om han inte gjort det så kan tidningen använda det som våldtäktsstatistik framöver, vilket för min del ger en skev bild av vad som försiggår ute i samhället. Då litar jag hellre på en kvinna som har statistik som yrke.


Tänkte att det kunde vara bra med lite statistik för att klara ut alla frågetecken, nu när Sverigedemokraterna får så mycket uppmärksamhet i media.


Inga kommentarer: