Ute efter ett särskilt inlägg?

Kritisera ständigt media.

söndag 20 maj 2012

Högerextremism

Jag vill inte förkasta nationalister. Jag vill höra vad de har att säga.

Även om jag inte stöttar deras åsikt så är det värdefullt för mig att kunna sätta mig in i deras perspektiv och lära mig mer om vad jag själv står för, så jag kan ha en diskussion som faktiskt leder längre än till glåpord och hyttande nävar.

För vad grundar sig oftast hat i? För mig är det rädsla.
Vilken rädsla kan högerextremismen grunda sig i?
Rädsla för att försvinna, rädsla för att hamna i underläge. Rädsla att inte längre tillhöra.
Samma rädsla som delas av andra människor från andra kulturer och med andra åsikter.

Många på vänstersidan fördömer högern utan att lyssna på deras argument.
Är det verkligen Sverigedemokraterna vi kan skylla allt på? Ifall de hade åkt ur regeringen - hade vi vunnit?

Jag tror att många problem hade funnits kvar och att just SD är en symtom på ett problem vi inte verkar våga kunna ta i. Inte ens med tång.

Media är en stor bov i dramat enligt mig.

Att porträttera människor med andra bakgrunder som antingen helgon eller demoner gör att de flesta av oss får svårt att se dessa personer som just personer.
I stället lyckas vi se dem som representanter för det ena eller det andra, och beroende på nationalitet kan vi äntligen facka in dem i en passande grupp.
Ifall man hade berättat om familjer som kommit till Sverige under olika förhållande och vars liv utvecklats på olika sätt, utan överdrift eller de mest extrema fallen, så tror jag att fler människor hade betraktat dessa fallen som just individer i stället för representanter.

Ifall vi gör människor till just människor och inte symboler tror jag att vi har kommit långt.

Om vi inte ger Hitler skulden för allt ont utan förstår att det krävdes att många lyssnade och agerade för att förintelsen skulle få äga rum får vi ett bredare perspektiv på vad som skett och vad vi faktiskt kan förhindra för att högerextremismen ska få fäste igen.

Vi får aldrig glömma hur viktiga just syndabockar är.
Ifall det rör sig om judar, araber, jehovas vittnen eller hårdrocksgrupper så blir de lätt syndabockar - och vad är en syndabock om inte en representant.

Inga kommentarer: