Ute efter ett särskilt inlägg?

Kritisera ständigt media.

torsdag 10 december 2009

I jakt på Hanfu-dräkt och näradödenupplevelser

Nu har jag tittat på underbara filmer såsom Ying xiong och Flying Daggers, och jag blev så fruktansvärt inspirerad av framför allt Ying xiong (Hero) och deras vackra kläder.



Efter mycket letande på internet och några hårtussar som slets bort upptäckte jag att Emi Wada som har gjort kostymerna till filmen förmodligen blev inspirerad av så kallade Hanfu-dräkter från Tang-dynastin. Yes. Nu är nästa steg jakten på mönster och skisser så jag kan sy min egen coola dräkt.



Jag hittade en fin hemsida med liknande dräkter men med tanke på priserna syr jag hellre en egen minsann och dar!
Jag har inte sytt något särskilt avancerat på 13 år men det ska nog gå! :)







Apropå näradödenupplevelsen så lyckades jag sätta juice i fel strupe och fick ingen luft. Jag bara hostade och hostade och hörde hur hela kroppens inanmäte kluckade något fasansfullt. Freja virrade runt och visste inte vad hon skulle göra medan jag försökte lugna ner mig och andas. Jag hade aldrig trott att man kunde känna sig som något från en drunkningsolycka på grund av att man är klantig när man dricker juice. I framtiden ska jag fokusera lite mer när jag dricker. Ingen större skada skedd. Freja är helt återställd kan jag inflika :)

Inga kommentarer: