Ute efter ett särskilt inlägg?

Kritisera ständigt media.

torsdag 12 augusti 2010

Regn , regering och poliser

Idag skulle jag vara snabb som en räv och handla på 5 minuter, vilket jag hann. Dock var alla omkring mig inte alls i någon brådska och på grund av allas passivitet så missade jag och Magnús vår buss Det fick bli en rask promenad hem i regnet på fyra kilometer i stället.

Mitt humör piggnade till rätt kvickt med tanke på att jag alltid har älskat att promenera i regnet. Jag vet inte riktigt varför, tror det beror på stillheten och att alla sinnen förstärks.
Hursomhelst, under promenaden kom jag på ett komiskt scenario som hade kunnat ske om borgarna hade vunnit makten igen.

Med tanke på hur högerblocket älskar att privatisera allt så började jag spekulera kring hur det hade kunnat se ut om Polisen hade blivit privatiserad.

Polis AB - så billiga att det känns som rena rånet!

Tonvalsfunktion när man ringer efter en ambulans.
Sirenerna kostar extra, glöm inte att ge konstapeln dricks innan han skriver rapporten.
Man hade kunnat utmärka de korrupta Poliserna på deras gyllene slipsnålar och de lite mer liberala på hur de knöt en rosett runt sin batong.
Om man hade behövt åka ambulans hade man kunnat använda sig av ROT-avdraget
och om man hade betalat ett lite högre belopp så hade sjuksköterskorna kunnat komma hem till en utklädda som franska hembiträden (såvida man inte hade fått en hjärtinfarkt).

Man hade kunnat pruta på sina dagsböter och fått mängdrabatt om man blev rånad mer än fem gånger. Poliserna hade kunnat vara sponsrade av diverse snabbmatskedjor och åkt runt med hamburger-reklam på sidan av Polisbilen. I stället för sirener hade de kunnat ha röda neonskyltar med rörlig text där det stod om veckans erbjudanden på Polisauktionen.

Ja, min fantasi flödar nu. Det blir rätt komiskt om man tänker på det viset, men det hade varit tragiskt om det hade skett i verkligheten. Det är dock ingen omöjlighet, med tanke på hur mycket av vår vård som numera är delvis privatägd.

Tills vidare slipper jag betala för att klappa på polishästar. Det tycker jag är bra.

Inga kommentarer: