Ute efter ett särskilt inlägg?

Kritisera ständigt media.

lördag 2 april 2011

Är det verkligen svaren som räknas?

Om jag hade kunnat få dela med mig av en visdom som jag tror hade kunnat förändra livet för många så är det vad som har kallats för "imago".
Imago för mig är förmågan att försöka sätta sig in i sin samtalspartners perspektiv.
Att i stället för att utgå från att man förstår allt - lyssna och återberätta vad den andra personen har sagt.

Exempel:

- När du tjatar på mig om disken så känner jag mig otillräcklig.
- När jag tjatar på dig så känner du dig otillräcklig.


Efter egna erfarenheter brukar den diskussionen vanligtvis se ut:

- När du tjatar på mig om disken så känner jag mig otillräcklig.
- Ja men du diskar ju aldrig! / - Diska lite så slipper du höra mig klaga, latmask. / - Jag tjatar inte!

Genom att behöva återberätta vad den andra säger behöver man lyssna, vilket man inte alltid gör i spända situationer. I stället kan man fastna på ett enstaka ord, som nu : tjata. Tjata är ett laddat ord vilket gör att man oftast hamnar i en försvarsställning, och det är inte särskilt många bråk som reds ut när man är arg. Inte för att ilska är något dåligt, det gäller bara att vara konstruktiv.

Det här är absolut ingen predikan, utan det är något jag har märkt har hjälpt mig i min förståelse för andra individer och deras vackra perspektiv. Genom att sluta centrera samtalet kring mig själv och lyssna till andras åsikter och känslor har jag lärt mig så mycket mer om livet.

När jag utgår från vad jag känner, tycker och tänker tar jag ansvar för mig själv, och samtidigt frånsäger mig skuld över hur den andre kan uppfatta vad jag har sagt. Det hjälper också mig att välja mina ord bättre och slippa ångra något i efterhand.
För vem vill säga att man känner att den andra är en skitstövel i stället för att bara anklaga?
Det är mycket enklare och mindre personligt att basunera ut ett "faktum" om någon än att säga att man anser att den andra personen beter sig som en skitstövel.

Det ligger en jäkla tyngd i hur man uttrycker sig dessutom.

- Jag känner att du inte lyssnar på mig just nu.
alternativt
- MEN HALLÅ?! HÖR DU ELLER?!


Så för att summera. Visa den andre respekt genom att visa att du har hört vad hon eller han har sagt och ta ansvar för vad du säger. Det är mina små råd för kvällen :)

Inga kommentarer: