Ute efter ett särskilt inlägg?

Kritisera ständigt media.

tisdag 18 januari 2011

Jag är trött på felaktig statistik

Hur många gånger läser man inte tårfyllda debattinlägg om att Sverige är i toppen av de länder som tar emot flest flyktingar? Den statistiken stämmer inte. Jag letade efter fakta och fann följande tabell på Migrationsinfo





Att Sveriges utrikesfödda har en lika stor andel högskoleutbildade än inrikesfödda glömmer man också ofta att nämna.


Invandring 2010 jämfört med 2009 (preliminärt) -3,2 %

Utvandring 2010 jämfört med 2009 (preliminärt) +24,9 %

Valdeltagande utrikes föda 2006 65-69%

Andel högutbildade av utrikes födda
34%

Andel utrikes födda läkare
26,2%











Läs mer:

http://www.scb.se/statistik/UF/UF0506/2007A02/UF0506_2007A02_SM_UF37SM0701.pdf





Vad jag vill ha sagt med detta är att tro inte på gammal statistik.
Sverige har inget att skryta om längre vad det gäller vårt så kallat varma mottagande av flyktingar. Vi har inte en massa "invandrare" från mellanöstern som lever på bidrag.
Jag är så trött på att våra utsatta ska få skulden för Sveriges skattefinansiering.
Arbetslösa, ensamstående, sjukskrivna, flyktingar, papperslösa etc.
Jag som sjukskriven får strax under 7000 i månaden.



"Hos Vattenfall fick dessutom förre vice vd Klaus Rauscher ett avgångsvederlag värt 49,5 miljoner kronor 2007. Hans efterträdare Hans-Jürgen Cramer lämnade efter fem månader. Han fick 20,9 miljoner kronor i avgångsvederlag och 1,5 miljoner kronor i bonus. Det framgår av årsredovisningen för 2007." - Sydsvenskan

Hans-Jürgen jobbade för ett statligt bolag under 5 månader och tjänade 22,4 miljoner för det arbetet. Det är 3200 månadsbidrag för sjukskrivna alternativt socialbidragstagare.

Alltså hade man med den slanten under samma period kunnat betala 640 individer bidrag.
Det kommer ju från våra skattepengar.

Även om vi ibland får läsa om chefers höga löner och politikers skumma avdrag så är det sällan de som får skulden för vart våra skattepengar går, utan den stenen verkar våra invandrare och sjukskrivna få bära för all framtid.

I mina ögon är inte Hans-Jürgen mer värd än Anita, 45, som har två barn och blivit sjukskriven för att chefen på sjukhusavdelningen där hon jobbade inte kände för att avlasta Anita genom att ta in en deltidsanställd personal till. Dock verkar han vara mer värd än Anita i samhällets ögon eftersom majoriteten av samhället utgår från statistik de inte orkar ifrågasätta.

Jag är trött på dessa fördomarna. Jag tänkte sätta mig in och göra ett stort arbete om hur mycket av skattepengarna som går till saftiga bonusar och alldeles för höga löner för chefer inom statliga bolag, samt till politiker. Dock var det för svårt för mig att gräva runt i, samtidigt som jag blev förtvivlad när jag läste om vissa löner.


Ifrågasätt statistik och påstående, kära människor.
Jag är nästan övertygad om att fler skattepengar går till löner och liknande för företagschefer inom statliga bolag än till våra flyktingar.

Inga kommentarer: